Uit de praktijk – Als het een keer niet op rolletjes loopt

Weet u nog hoe het begon? Uw eerste stappen als zelfstandig ondernemer? Hoe uw onderneming groeide tot op het punt dat u personeel moest gaan aannemen. Inmiddels behoort u tot het MKB en heeft u een aantal mensen in dienst. De samenwerking met uw personeel loopt over het algemeen goed en u bent tevreden. Natuurlijk vinden we dat heel fijn. Helaas hebben wij de afgelopen jaren tal van praktijkvoorbeelden voorbij zien komen van ondernemers waarbij dit niet altijd op rolletjes liep. In dit blog delen we zo’n voorbeeld met u én vertellen we onze oplossing.

 

Fijn, eindelijk die vacature vervult!?

Het aannemen van een nieuw personeelslid is altijd weer spannend. Want hoe goed de eerste indruk ook is, dit geeft geen garantie voor de toekomst. Dat bleek wel voor een MKB-ondernemer uit de regio die we onlangs spraken. Hij vertelde dat hij een nieuwe medewerker had aangenomen voor 12 maanden. De medewerker maakte een uitstekende indruk tijdens de sollicitatiegesprekken. Hij paste binnen het gestelde profiel en werd dan ook aangenomen. Fijn, eindelijk de vacature vervuld! Dit kan niet meer mis gaan zou je misschien denken…

 

Medewerker krijgt een burn-out na 2 maanden

De medewerker begon en de eerste weken gingen helemaal super. De proeftijd werd met glans doorlopen. Maar dan…Na 2 maanden meldt de medewerker zich opeens ziek. Een burn- out. En het ziet er niet naar uit dat hij snel weer terugkomt. Een vervelende situatie ontstaat. De werkgever is namelijk wel verplicht het salaris 10 maanden door te betalen. Want er is tenslotte een contract voor 12 maanden afgesloten. De werkgever had ook nog eens geen verzekering, met het nare gevolg dat hij volledig voor alle kosten opdraaide. En dat zijn kosten die niet mals zijn! Bovendien moest de werkgever zich ook houden aan de Wet verbetering poortwachter. Dat betekent niet alleen dat het salaris het eerste jaar, vaak 100%, doorbetaald moest worden, maar ook dat de bijkomende kosten voor de bedrijfsarts zelf betaald moeten worden. Deze moet volgens de eerder genoemde wet onder andere een probleemanalyse opstellen en een plan van aanpak.

 

Het kan elke ondernemer overkomen

Naast veel geld, kost het de ondernemer ook nog eens heel veel tijd en kopzorgen. Hij heeft de verplichting om een re-integratiedossier bij te houden en moet diverse activiteiten ondernemen om de langdurig zieke medewerker weer aan het werk te krijgen. Allemaal zaken waar de ondernemer zich helemaal niet mee bezig wil houden….En het kan elke ondernemer overkomen. Een vervelende situatie waar je als hardwerkende MKB- ondernemer helemaal niet in wilt belanden. Een situatie die grote financiële gevolgen kan hebben. Vergelijk het met het brandende huis, dat ook niet meer te verzekeren valt.

 

Een situatie als bovenstaande voorkomen?

Kies voor BC Group als uw externe HR partner en werk op basis van een detacheringscontract via ons. Dat betekent dat u zelf de werving en selectie van nieuwe medewerkers doet, salarisafspraken maakt en verantwoordelijk bent voor de dagelijkse aansturing. Wij nemen uw complete personeelsadministratie uit handen. Wij zorgen onder andere voor de loonbetaling en zijn juridisch verantwoordelijk. En is uw werkgever ziek? Dan ontvangt u geen factuur van ons. U betaalt dus alleen wanneer uw medewerker daadwerkelijk werkt. U bent dus ook niet verantwoordelijk voor de re-integratie van de medewerker. Dat nemen wij voor onze rekening. U ervaart zo wel de lusten, maar niet de lasten.

 

Meer weten over detachering via BC Group? Neem contact met ons op.

 

hartelijk dank voor je aanvraag!

Je ontvangt van ons een mail met de download van het whitepaper.

Met vriendelijke groet,

 

Bernhard Nanninga | Hoofd omdenker