Detacheren – waarom ook niet deel 3!

…Maar detacheren is toch hetzelfde als uitzenden?

Detacheren en uitzenden; dat is één pot nat….toch? Fout! Net als de veronderstelling dat detachering alleen voor hoogopgeleiden is trouwens. Er zit wel degelijk een aantal grote verschillen tussen detacheren en uitzenden. We zetten de drie grootste voor je op een rij:

 

1. Vaste overeenkomst versus uitzendovereenkomst

In een detacheringsovereenkomst worden duidelijke afspraken vastgelegd, zoals de einddatum en een  geldend opzegtermijn. Daarbij is het zo dat als de opdracht eerder afgerond wordt, het detacheringsbureau verplicht is door te betalen tot de afgesproken einddatum. Dit type contract kent meer rechten, maar ook meer plichten dan een uitzendcontract.

Een uitzendovereenkomst is een stuk vrijblijvender. Zo eindigt de overeenkomst zodra de werkzaamheden stoppen. Omdat er geen opzegtermijn is, kan dat per direct zijn. Uitzendkrachten krijgen alleen de gewerkte uren uitbetaald en worden ook niet doorbetaald bij ziekte of vrije dagen.

2. Lang versus kort

Bij detachering wordt ingezet op het opbouwen van een duurzame relatie en voor langere tijd. Vaak is er intentie om te investeren in de gedetacheerde medewerker. De medewerker kan zijn of haar expertise dan nog beter inzetten en wordt de meerwaarde voor de opdrachtgever én het detacheringsbureau verder vergroot.

Een uitzendkracht wordt vaak voor een kortere periode ingehuurd, bijvoorbeeld als er sprake is van seizoenswerk of ander piekmoment. Dan kan het gaan om een periode variërend van enkele dagen tot enkele weken. Al zijn er wel uitzonderingen. Groei en ontwikkeling van een medewerker zijn hier minder van belang. En dat geeft ons meteen een mooi bruggetje naar het volgende verschil.

3. Specialistische functie versus algemene werkzaamheden

We weten dat er, als het gaat om detachering, vaak gevraagd wordt naar iemand die beschikt over een bepaalde expertise. Soms zelfs heel specialistisch. Dat zien we veel binnen finance en ict, maar ook binnen de bouw en infrastructuur. Die specifieke specialistische kennis is van groot belang voor de ondernemer, want dat brengt hem verder. Daarnaast kan met behulp van de medewerker nieuwe kennis opgebouwd worden.

Een uitzendkracht wordt vaak ingezet om de meer algemene werkzaamheden uit te voeren. Dat zien we bijvoorbeeld in de horeca of productiebedrijven. De inwerktijd is vaak kort en de werkzaamheden niet specialistisch.

En nog een misvatting

We benoemden het al in de intro, maar een grote misvatting is dat detachering alleen kan worden ingezet voor hoogopgeleide mensen. Dat was vroeger misschien zo, maar tegenwoordig kun je ook timmermannen, monteurs en verzorgenden detacheren.

BC Group Detachering

Als detacheringspartner richten wij ons op een duurzame samenwerking. Tussen ons en onze opdrachtgever en tussen ons en de medewerker. We fungeren niet slechts als tussenpersoon, maar als sparringpartner in allerlei situaties.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print

Andere nieuwsberichten

Detachering

Detacheren – waarom ook niet deel 5!

Detachering brengt voordelen voor zowel de werkgever als de werknemer. Het zorgt voor zekerheid, flexibiliteit én kwaliteit. Het contract van bepaalde duur ligt bij de detacheringsorganisatie. Zij regelen de uitbetaling van het salaris, houden de personeelsadministratie bij en nemen het volledige werkgeversrisico op zich. Hierdoor draag jij als werkgever weinig risico én ben je snel voorzien van flexibel en deskundig personeel!

Lees meer
Blog

Wakkerligger personeel – 4 tips voor het evalueren van personeel

Om jouw personeel gemotiveerd te houden en waar nodig bij te kunnen sturen is evalueren erg belangrijk. Toch zien veel werkgevers en managers op tegen evaluatiegesprekken. Bij een goede voorbereiding en de juiste evaluatievorm is dit helemaal niet nodig. Het klassieke jaarlijkse evaluatiegesprek, waarbij volledig gefocust wordt op het verleden is niet meer van deze tijd. In deze blog geven we je 4 tips voor een positieve en effectieve evaluatieprocedure.

Lees meer
Blog

Detacheren – waarom ook niet deel 4!

Onrust binnen je bedrijf; daar kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. Een geplande overname, een conflict tussen personeelsleden, of financiële onrust. Maar onrust of onvrede kan ook ontstaan omdat er meer werk is dan personeelscapaciteit, of omdat bepaalde expertise ontbreekt. Detacheren kan in deze situaties een uitkomst zijn.

Lees meer

Kunnen wij u helpen?

Neem gerust contact met ons op.

Cookie-instellingen

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.


Via Google Analytics meten we bezoekgedrag op onze website. Deze metingen helpen ons uw ervaring op deze website te verbeteren.

Liever niet
Accepteren