Wakkerliggers over personeel – 4 tips voor het evalueren van personeel

Om jouw personeel gemotiveerd te houden en waar nodig bij te kunnen sturen is evalueren erg belangrijk. Toch zien veel werkgevers en managers op tegen evaluatiegesprekken. Bij een goede voorbereiding en de juiste evaluatievorm is dit helemaal niet nodig. Het klassieke jaarlijkse evaluatiegesprek, waarbij volledig gefocust wordt op het verleden is niet meer van deze tijd. In deze blog geven we je 4 tips voor een positieve en effectieve evaluatieprocedure.

1. Focus op talenten van jouw personeel

Tijdens traditionele evaluatiegesprekken ligt de focus vaak op de ‘fouten’ van het afgelopen jaar. Er wordt gefocust op het verleden en verbeterpunten, in plaats van op de talenten en persoonlijke ontwikkeling van de medewerker. Door een evaluatiegesprek te beginnen met het in kaart brengen van de talenten van de medewerker, kan daarna bepaald worden hoe deze het beste ingezet kunnen worden. Door de focus te leggen op talent en kwaliteiten houdt de medewerker motivatie en plezier in het werk.

2. Informeer medewerkers over de insteek van het gesprek

Zorg ervoor dat de medewerker van tevoren weet wat de insteek van het evaluatiegesprek is. Stuur bijvoorbeeld een dag van tevoren een mail met daarin het doel van het gesprek en enkele voorbeeldvragen. Laat de medewerker hierbij ook zeker weten dat de focus van het gesprek op talent en ontwikkeling ligt. Op deze manier geef je de medewerker de mogelijkheid zich voor te bereiden, waardoor het gesprek soepeler zal verlopen.

3. Zorg voor een open dialoog tijdens het evaluatiegesprek

Bij klassieke evaluatiegesprekken is vaak sprake van eenrichtingsverkeer. De werkgever of leidinggevende evalueert en de werknemer luistert. Toch is het beter én prettiger om ook de medewerker aan het woord te laten. Stel open vragen als ‘Waar zou jij je verder in willen ontwikkelen?’ en ‘Welke werkzaamheden vind jij het beste aansluiten bij jouw talenten?’. Vraag ook aan de medewerker welke eisen hij of zij stelt aan een leidinggevende. Voor de voortgang van jouw medewerkers is het kiezen van de juiste leiderschapsstijl erg belangrijk.

4. Frequente evaluatiegesprekken en tussentijds contact

Het traditionele jaarlijkse evaluatiegesprek is niet meer echt van deze tijd. Bij een jaarlijks evaluatiegesprek ben je namelijk vaak al te laat! Veel organisaties kiezen er daarom voor maandelijks een 1-op-1 meeting te hebben met de medewerker. Door regelmatig feedback te geven is het evaluatiegesprek niet langer een meetinstrument, maar een motivatiemiddel. De medewerker weet op deze manier wat er van hem of haar verwacht wordt en er kan tijdig bijgestuurd worden. Uiteraard is ook tussentijds contact belangrijk. Feedback ‘on spot’ werkt goed, aangezien de link tussen oorzaak en gevolg op dat moment nog vers is. En laat het de medewerker ook zeker weten wanneer je tevreden bent over zijn of haar werkzaamheden!

BC Group helpt bij het voeren van evaluatiegesprekken

Blijft het voeren van evaluatiegesprekken een wakkerligger voor jou? BC Group helpt je professionele en effectieve gesprekken te voeren met jouw werknemers. Je kunt ervoor kiezen de gesprekken volledig aan ons over te laten of ons het proces te laten bewaken. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print

Maak een afspraak

Ronald Hilberdink

We gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden en kansen.

Andere nieuwsberichten

personeel & ondernemen

Wakkerliggers over personeel – Hoe vind ik personeel?

Een veelgenoemde wakkerligger voor ondernemers en leidinggevenden; het vinden van personeel voor een openstaande functie. Wat zet je in het functieprofiel en de vacature? En hoe zorg je voor een groot bereik? Je wilt natuurlijk graag dat jouw team zo spoedig mogelijk wordt versterkt met een enthousiaste nieuwe werknemer! In deze blog geven we je daarom tips voor het vinden van een geschikte kandidaat.

Lees meer
personeel & ondernemen

Wakkerliggers over personeel – Hoe behoud ik mijn personeel?

Eén van de meest benoemde wakkerliggers voor managers; hoe behoud ik mijn personeel? Veel managers zien het personeel net zo snel vertrekken als dat ze gekomen zijn. In dit blog geven we verschillende tips voor het behouden van personeel. De belangrijkste voorwaarde voor het behouden van personeel? Waarmaken wat je belooft.

Lees meer
personeel & ondernemen

Wakkerliggers over personeel – hoe personeel werven?

Het is duidelijk; je hebt (tijdelijk) nieuw personeel nodig. Er is meer werk dan je werknemers aankunnen. Of misschien werk je wel alleen en kom je handen tekort. Al snel rijst vervolgens de vraag; hoe doe ik dat eigenlijk personeel werven? Dan heb je twee mogelijkheden; zelf werven of uitbesteden. Wij vertellen je in dit blog meer over deze mogelijkheden.

Lees meer

Kunnen wij u helpen?

Neem gerust contact met ons op.

Cookie-instellingen

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.


Via Google Analytics meten we bezoekgedrag op onze website. Deze metingen helpen ons uw ervaring op deze website te verbeteren.

Liever niet
Accepteren

hartelijk dank voor je aanvraag!

Je ontvangt van ons een mail met de download van het whitepaper.

Met vriendelijke groet,

 

Bernhard Nanninga | Hoofd omdenker